Mistä näitä päättäjiä oikein tulee?

12.02.2016

Viittaan otsikolla liikenneturvallisuuteen ja tarkemmin opetuslupaopetukseen.

Opetuslupaopetus

Moni on katsonut Neloselta tulevaa Äidin ja isän autokoulu -ohjelmaa. Nyt leikitään meidän kaikkien tiellä liikkujien hengellä, josta siitäkin pitää tehdä tositeeveetä.

Kenen idea ja kuka päätti?

Opetuslupaopetuksella on mielestäni paikka ajokorttiopetuksessa, silloin kun se tapahtuu perhesidonnaisesti. Kokonaan toinen juttu on nämä ajokorttien Uberit, paremmin kuvattuna opetuslupaopetuksen Tinderit. Nämä palvelut yhdistelevät opettajien ja oppilaiden lisäksi kotiopetuksen ja ammattiopetuksen huonoimpia puolia — amatööriopettajan ja ammattilaisen käyttämän ajan. Ja ottaa siitä vielä välistä. Lopputuloksen jokainen voi vain arvata.

Vanhempi tuntee lapsensa ja tietää varmasti keinot, miten hän parhaiten oppii. Vaikkei vanhempi olekaan liikenneopettaja, niin perhesidonnaisessa opetuslupaopetuksessa määrä ehkä korvaa laadun, kunhan opettajalta vaadittaisiin muutakin kun luja usko omiin opettajantaitoihin. Minä en ainakaan ala asuntoni sähkötöitä tekemään, vaikka tiedän kytkennästä, että väri väriin ja loput maihin.

Ovatko nämä henkilöt miettineet miltä tuntuisi, jos oma opettama nuori menettäisi henkensä nokkakolarissa?  

Syy ja seuraus

Kuten tiedetään, asioilla on syy ja seuraus. Niiden välissä on yleensä aika pitkä aikaväli. Jos aikaväli olisi todella lyhyt, kukaan tuskin polttaisi tupakkaa, koska sairastuisi välittömästi keuhkosyöpään. Päättäjiltä näyttäisi puuttuvan kyky ymmärtää liikenneturvallisuuden pitkää syyn ja seurauksen aikaväliä. Viranomaisten tekemät päätökset näkyvät liikenneturvallisuuden seurauksina monen vuoden kuluttua.

Joka vuosi teillemme tulee noin 60.000 uutta kuljettajaa. Kuka ottaa vastuun, kun nuorten liikennekuolemat kääntyvät nousuun? Miksi tutkittua tietoa ei haluta enää käyttää päätöksien tukena?

Päättäjät päättää

Tavatessani syksyllä liikenne- ja viestintäministerin, kerroin että on paradoksi, jos pakollinen opetus aiotaan poistaa ja samaan aikaan halutaan liikenneturvallisuutta parantaa. Ministerin mielestä kuluttaja kyllä valitsee sen, mikä on hänelle parhaaksi. Samalla argumentilla ehdotan nopeusrajoitusten poistamista. Autoilijat näet kun itse tietävät, mikä on heille parhaaksi. Ja sääntelyä kaatuisi siinä kuin liikennemerkkejä liukkaalla…

Hintamielikuva

Meidän autokouluyrittäjien pitää olla ylpeitä yrittäjyydestä ja siitä työstä mitä teemme. Toimialamme maksaa merkittävän määrän valtion kassaan erinäisinä maksuina. Jos päättäjät eivät arvosta alamme yrittäjyyttä ja liikenneopettajien tekemää liikenneturvallisuustyötä sekä kestävyysvajekassaan kilahtavia euroja, niin keksitään jotakin muuta. Ainahan voimme luoda profiilit opetuslupaopetuksen Tindereihin ja alkaa opettamaan kuljettajia sitä kautta. Siellä kun ei kukaan valvo edes verojen maksua. 

Toivomme myös tavallisilta kansalaisilta, että he punnitsevat tarkkaan, alkavatko he opettaa lastaan itse, vai antavatko he tehtävän meille, koulutetuille ammattilaisille. Toki ammattitaito maksaa hieman enemmän, mutta voiko paremmalla liikenneturvallisuudella säästettyjä ihmishenkiä mitata rahassa? Todennäköisesti summa on kuitenkin oletettua pienempi vallitsevan väärän hintamielikuvan vuoksi.Autokouluala on nimittäin tilanteessa, jossa ajokorttiopetuksen hintamielikuva on haluttu saada todella kalliiksi muun muassa Trafin toimesta. Suomalaisten keskiansioon suhteutettuna se ei kuitenkaan ole muuttunut mihinkään vuosien saatossa. Olemme hävinneet hintamielikuvapelin tiedoin, jotka eivät pidä paikkaansa.

Ajokortti on yksittäisenä investointina suuri, mutta autoilun kokonaiskustannuksiin kymmenien seuraavien vuosien aikana merkitys on olematon. Kuitenkin kaiken tavoitteena on se, että opit ajamaan turvallisesti sekä taloudellisesti, jolloin tulevaisuudessa säästöjä syntyy mm. polttoaine- ja huoltokustannuksissa sekä mahdollisesti myös peltikorjaamon kuluissa. Ja liikenteessä hyvä ajotaito on aika halpa henkivakuutus.

Haluamme auttaa ajokortti-investoinnissa ja siksi tulemme tarjoamaan 36 kuukauden korottoman maksuajan ajokortille. Kuukausihinta lasketaan siis kympeissä. Sillä rahalla ei saa edes tankillista polttoainetta.    

Simulaattorit

Viranomaisen pitäisi mielestäni mahdollistaa uusia opetusta tehostavia välineitä/keinoja, eikä olla kehityksen jarruna. Meillä on esimerkiksi liikenneajoon kehitetty simulaattori valmiina, mutta viranomainen jarruttaa simulaattorin hyödyntämistä täysin mielivaltaisesti mm. hyväksytyistä ajotuntimääristä sekä opettajan läsnäolosta. Simulaattori on niin hyvä, että sillä oppii monen asian tehokkaammin (paremmin ja nopeammin) kuin liikenteessä. Nykytekniikalla simulaattorin valvontakin olisi tehokkaampaa etänä ja se laskisi oleellisesti kuluttajahintaa. Ja tämä on vain yksi pieni esimerkki. Koen, että me olemme viranomaisia varten, eivätkä viranomaiset meitä varten. Eikä se viranomainen meidän alalla ole kyllä kuluttajaakaan varten.

Kuten Aleksis Kivi on sanonut: ”täällä ei auta valitus ja murhe, vaan työ ja toimi”. Me toimimme ja kehitämme palvelujamme joka ikinen päivä. Sille ladulle ei onneksi viranomaisen hiekka lennä. Toivon, että tämä kirjoitus aiheuttaa edes pienen muutoksen parempaan — meidän kaikkien hyväksi.

Kaikki yhden ja yksi kaikkien liikenneturvallisuuden puolesta!
 

-Pekka Kari

Pekka Kari

toimitusjohtaja
Sähköpostiosoite
pekka.kari