Simuloitu tulevaisuus

21.06.2016

Vihdoin se on mahdollista. CAP-Autokoulu sai kokeiluluvan simulaattoriopetuksen laajamittaiseen kokeilemiseen.

Mitä se nyt sitten tarkoittaa? Ajatukset kääntyvät helposti siihen, että ollaanko siis koko kuljettajaopetus siirtämässä tehtäväksi simuloidussa ympäristössä. Voidaanko simuloidulla ympäristöllä opettaa tarpeeksi asioita? Se onkin hyvä ja oikeutettu kysymys.

Simulaattorin käyttö ja edut

Kysymyshän on siitä mihin simulaattoria halutaan käyttää. On olemassa asioita, joita pystytään tekemään simulaattorilla paremmin, tasalaatuisemmin, turvallisemmin ja ekologisemmin kuin normaalissa ajo-opetuksessa.

Olen itse opettanut ihmisiä ajamaan enimmäkseen keskikokoisessa kaupungissa. Olen opettanut myös esimerkiksi pienemmistä Sodankylässä ja suuremmista vaikkapa Turussa. Tämän kautta ajatellen oppijat ovat melko epätasa-arvoisessa asemassa perinteisellä tyylillä tapahtuvassa opetuksessa. Missä Sodankylän liikenneruuhka on viisi autoa ja poro on esimerkiksi Turussa tilanne aivan toinen liikennetiheyden suhteen. Sodankylässä yritin opettaa kääntymistä yksisuuntaiselle. Yhden ajotunnin aikana tuli sieltä auto vastaan kolmesti. Tämä tapa toimia toi pieniä haasteita asioiden opettamiseen. Turussa poron näkeminen on sen sijaan vähän haastavampaa. Joutuu käyttämään sanansäilää. Poron valokuvan näyttäminen ei tuo samaa tunnelmaa, kun eteen hyppäävä eläin pimeällä maantiellä.

Simulaattorin käytöllä voidaan siis antaa hyvät perusteet näiden mahdollistuneiden tuntien aikana tehokkaasti ja monipuolisesti ajouraa varten. Myös niistä tilanteista mitkä eivät omassa paikallisympäristössä ole mahdollisia. Auton varsinainen liikenteessä ajaminen, muiden tienkäyttäjien aiheuttamat tilanteet sekä kuljettajan omaan tilaan liittyviä asioita voidaan opiskella sitten livenä liikenteessä tehokkaammin ja paremmilla eväillä simulaattoriopetuksen jälkeen.

Entäs rataopetus?

Kovaa kritiikkiä saa osakseen myös kokeiluluvassa rataopetuksen mahdollistaminen tehtäväksi simulaattorilla. 

Itse olen kokenut nykyautoilla ja peruskokoisilla radoilla laadukkaan ja tasalaatuisen opetustuloksen saavuttamisen haastavaksi. Suomessa on neljä vuodenaikaa. Tämä tekee vaikeaksi saavuttaa tasalaatuinen oppimistulos vaikeiden olosuhteiden opetuksessa. Simulaattorilla ei toki saada vielä täyttä ajotuntumaa liittyen liukkaalla ajamiseen.

Simulaattorin vahva puoli on kuitenkin skenaarioiden luominen. Tehtävät voidaan tehdä simuloidussa ympäristössä todellisen kaltaisissa tilanteissa. Rataopetuksessa kun ei voida luoda oikeastaan muita tilanteita, kun hallinnan menetys, nopeuden sekä pysähtymismatkojen kokeilu.

Voidaan siis sanoa, että tällöinkin simuloimme erittäin alkeellisesti? Otetaanko se asia tällöin todesta, kun ei sitä vastaantulevaa autoa tullutkaan? Haluammeko siis käyttää useamman tunnin opetuksesta asioiden selittelemiseen sekä jonottamiseen? Vai antaa oppilaalle tehokas kokonaisuus ja syvää ajattelemisen aihetta simuloitujen tilanteiden avulla?

Tehokkuus

Mitä tulee tehokkuuteen, niin simulaattoriopetuksessa voidaan ohjelma luoda opettamaan asiat tehokkaasti seuraavalla periaatteella: opettaminen, harjoittelu ja soveltaminen. Palautteenanto voidaan myös hoitaa aina tasalaatuisesti, kun opetetaan perusasioita ajamista varten. 

Oppimisen ylemmille tasoille mennessä tarvitaan sitten tätä perinteistä ajo-opetusta ja ammattimaista opettajaa. Näkisin, että näiden aiheiden opettamiselle jää enemmän aikaa, kun oppilas on saanut tehokasta ja tasalaatuista opetusta perusasioihin simulaattorissa.

Kustannukset

Muutama sana kustannuksista

Hyvällä konseptilla yksi opettaja pystyy valvomaan useita oppilaita koneen tehdessä työtä. Opettaja on siellä taustalla tukena ja turvana. Opettaja voi myös vastata niihin kysymyksiin mihin simulaattori ei anna vastausta. Tämä konsepti mahdollistaa oppilaan kustannuksen alentamisen ja oppimistulosten paranemisen.

Tärkeitä on kuitenkin aina asenne! Simulaattoriopetukseen pitää suhtautua oikealla asenteella, niin saadaan tulosta irti! Se ei ole aikuisten videopeli vaan laadukas oppimisympäristö.

Tervetuloa oppimaan tulevaisuuden autokouluun!

 

-Jere Kääriäinen

Jere Kääriäinen

liiketoiminnan kehitys
Sähköpostiosoite
jere.kaariainen