Pysäköinti ei ole suomalaisen formula- ja rallikansan laji

23.05.2019

Pysäköinti ei ole suomalaisen formula- ja rallikansan laji

”On kuljettajia, jotka lähtevät liikenteeseen kuin kolmanteen maailmansotaan.”

Pysäköinti ei ole suomalaisen formula- ja rallikansan laji. Pysäköintisäännöt ja pysäköintitaidot ovat monella hukassa. Lähes puolet liikennevakuutuksesta korvatuista vahingoista tapahtuukin pysäköintipaikoilla. Tällöin puhutaan kymmenistä tuhansista kolareista vuodessa. Onnettomuustietoinstituutin mukaan näistä yleisin vahinkotyyppi oli peruutusvahinko. Vahvasti ei mene kadunvarsipysäköinnissäkään. Mobiilipysäköintipalveluja tarjoavan EasyParkin vuonna 2018 toteutetun kansainvälisen kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset ovat eurooppalaisittain kärsimättömiä pysäköijiä. Joka neljäs suomalainen sanoo ärsyyntyvänsä parkkipaikan etsimisestä viidessä minuutissa tai jopa nopeammin. CAP-Autokoulu ja EasyPark aloittivat nyt yhteistyön paremman liikenneasenteen puolesta. Tavoitteena on nuorten vastuullisempi ja turvallisempi ajokäyttäytyminen.

Asenteelle ja vastuullisuudelle on selvä tarve. Liikenneturvan huhtikuun 2019 tilastokatsauksen mukaan muuhun väestöön suhteutettu kuolemanriski on nuorilla kuljettajilla yli kolminkertainen. Vuodenajoista erityisesti kesäkuukaudet näkyvät onnettomuustilastoissa. Nuorten kuljettajien henkilövahingoista joka kolmas tapahtuu kesä–elokuun aikana. Samoin viikonloput ovat synkkiä, sillä yli puolet kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista sattuu viikonloppuisin.

Mobiilipysäköinnin palveluja tarjoava EasyPark ja Pohjoismaiden suurin autokouluketju CAP ovat aloittaneet tänä keväänä yhteistyön paremman liikenneasenteen ja turvallisuuden puolesta. Yhteiseen projektiin valittiin kaksi nuorta, jotka suorittavat autokoulun tämän kevään ja kesän aikana.

– Johanna Espoosta ja Markus Turusta paitsi suorittavat autokoulun, myös tuottavat sisältöä sosiaaliseen mediaan autokoulukokemuksistaan ja vastuullisesta ajamisesta. Uskomme vahvasti vertaisesimerkin voimaan. Viesti tavoittaa paremmin, kun tieto ja esimerkit tulevat toisilta nuorilta somessa, EasyParkin Suomen maajohtaja Aleksi Kolehmainen kertoo.

On täysin eri asia osata itse ajaa kuin osata opettaa ajamista

Vuonna 2018 toteutetun ajokorttiuudistuksen myötä pakollisia ajotunteja repäistiin 10 pois. Entisen 24 tunnin sijaan pakollisia ensikertalaisen ajotunteja on enää 14. Mitä vähemmän ajotunteja on, sitä tärkeämmäksi nousee opetuksen laatu ja asennekasvatus. Autokoulussa opetuksen antaa ajamisen ja opettamisen ammattilainen, pedagogisen koulutuksen saanut liikenneopettaja. Nuorelle ajokortin saaminen on sen verran tärkeää, että opettajan roolia ei kyseenalaisteta, toisin kuin ehkä oman vanhemman antamaa ajo-opetusta.

Liikenneopettajalla on paitsi ajantasainen tieto, myös taito opettaa. Kaikilla ajo-opetusta antavilla vanhemmilla sitä taitoa ei välttämättä ole. Kotikonstein opettavan ei tarvitse enää todistaa osaamistaan, sillä teoriakoetta ei nykyisin vaadita. Joskus kotiopetus tapahtuu paitsi vanhentunein tiedoin, myös omalla asenteella. Samoin liikenteen riskit kasvavat, sillä opetusauton jarrupolkimen muutoskatsastus poistui samassa uudistuksessa.

– Riskiä kasvattavat sekä voimaanastuneet muutokset että asenne. Kun kotiopetusta antavan ei enää tarvitse käydä teoriakoetta, niin mistä tiedetään mitä hän ei osaa? Osaamattomuuden ja jopa väärän tiedon jakaminen tuleville ajosukupolville ei varmasti lisää liikenneturvallisuutta. Toinen riskitekijä on auton muutoskatsastus-pakon poistuminen. Jos kaiken osaava tee-se-itse -henkilö asentaa opetuspolkimet, niin millä varmistetaan, että ne myös toimivat, CAP-Autokoulun toimitusjohtaja Pekka Kari kysyy.

”On kuljettajia, jotka lähtevät liikenteeseen kuin kolmanteen maailmansotaan.”

Esimerkin voimaa ei pidä koskaan aliarvioida. Nuori ottaa oppia vanhemman ajotavasta, eikä aggressiivinen ajotapa ainakaan edistä nuoren kuljettajan suhtautumista liikenteeseen. 
– Valitettavasti on kuskeja, jotka lähtevät liikenteeseen kuin kolmanteen maailmansotaan. Jos tämä asenne siirtyy opetustilanteessa nuorelle, ollaan menossa väärään suuntaan ja liikenneriskit kasvavat, Kari toteaa.

– Toki omassa perhepiirissä tapahtuvassa ajo-opetuksessa on hyvätkin puolensa. Vanhempi tuntee lapsensa perinpohjaisesti ja tietää miten nuori mihinkin asiaan reagoi. Lisäksi ajotunteja pystytään niin halutessaan ajamaan paljon, Kari jatkaa.

Parkkipaikka on peltikolarin luvattu maa

Lähes puolet liikennevakuutuksesta korvatuista liikennevahingoista tapahtuu pysäköintipaikoilla. Onnettomuustietoinstituutin mukaan näistä yleisin vahinkotyyppi oli peruutusvahinko.
– Jo tilastojenkin valossa ihmisten pitäisi malttaa peruuttaa parkkipaikoilla ruutuun, sillä poisperuuttaminen näyttää olevan kolariherkkää. Kun tähän yhdistetään se, että suomalaisista miehistä 90 prosenttia pitää itseään keskimääräistä parempana kuskina, ollaankin monessa kohtaa pulassa. Omaa tunnetta ja asennetta ajamiseen on siis hyvä tarkkailla aina aika ajoin, Kari muistuttaa.

Parkkipaikkanavigaattori säästää kuljettajan hermoja, aikaa ja rahaa

Kadunvarsipaikan etsiminen aiheuttaa korttelirallin myötä ylimääräisiä kilometrejä ja päästöjä. Samalla bensaa kuluu ja kuljettajan lompakko ohenee. Näiden lisäksi parkkipaikan etsiminen nostaa kuljettajan ärsytyskerrointa. Helsinkiä voisi verrata Stuttgartin tilanteeseen, jossa kansainvälisen tutkimusyhtiö INRIX Researchin mukaan vapaan parkkipaikan metsästämiseen käytetään vuodessa noin 52 tuntia.

EasyParkin pysäköintisovelluksessa oleva parkkipaikkanavigaattori ohjaa todennäköisen paikan löytämiseen. Joissain kaupungeissa vieraspaikkakuntalaisten aiheuttamat kolariluvut nostavat alueen kolarimääriä. Myös asiointiliikenteessä sattuu ja tapahtuu. Helsingissä ja Turussa pysäköintiin liittyviä vahinkoja sattuu runsaasti johtuen tietenkin runsaasta autojen määrästä, mutta myös runsaasta asiointiliikenteestä.

– Jos on vieraassa kaupungissa ja auto olisi saatava pysäköidyksi kadun varteen, niin parkkipaikkanavigaattorista on apua. Se paitsi ohjaa perille, se myös kertoo todennäköisyyden vapaan parkkipaikan löytämiseksi, EasyParkin Kolehmainen opastaa.

Näin teet täydellisen taskuparkkeerauksen

Jostain syystä taskuparkkeerauksesta on tullut monelle vaikea tehtävä liikenteessä. Parkkipaikkaa haetaan joskus pidemmältä ja kauemmin vain siksi, että kuljettaja ei halua pysäköidä tiukkaan taskuun kadunvarressa. Tämä lisää ylimääräistä kortteliajoa, kuluttaa hermoja ja bensaa. Kun mukaan lisätään vielä kuljettajan tietämättömyys pysäköintiä ohjaavista merkeistä, niin kesäpäivä saattaa alkaa hermojen kiristymisellä jo heti aamusta.

­CAP-Autokoulun toimitusjohtaja, itsekin liikenneopettajakoulutuksen käynyt Pekka Kari antaa täydellisen tarkuparkkeerauksen ohjeen.

1. Aja vapaana olevan parkkipaikan edellä olevan auton rinnalle
2. Katso että oman autosi ja vieressä olevan auton väli on metrin verran
3. Käännä ratti kokonaan oikealle ja laita pakki päälle
4. Kun peruutat, niin sinun pitää nähdä vasemmasta peilistä takana oleva auto kokonaan
5. Renkaat suoriksi ja peruuta niin pitkälle, että edellä oleva auto on etupuskurin tasolla
6. Käännä ratti vasemmalle ja peruuta ruutuun.
7. Sammuta auto, varmista auton paikallaan pysyminen, astu ulos autosta ja toivo, että joku näki täydellisen suorituksesi!

Lisätiedot:

EasyPark Suomi
Aleksi Kolehmainen, maajohtaja
puh. 040 674 3855
aleksi.kolehmainen@easypark.net

CAP-Group Oy
Pekka Kari, toimitusjohtaja
puh. 040 552 6343
pekka.kari@cap.fi

Vuodesta 2001 lähtien EasyParkin palkitut älypuhelimia hyödyntävät palvelut ovat auttaneet autoilijoita hallitsemaan pysäköintiään lähes 1000 kaupungissa 15 maassa, sisältäen myös parkkihallien kattavan pysäköinnin. Isommassa mittakaavassa teknologiamme auttaa yrityksiä, palveluntarjoajia ja kaupunkeja pysäköinnin hallinnassa ja suunnittelussa. Teemme urbaania elämää helpommaksi – yksi parkkipaikka kerrallaan. Vieraile osoitteessa www.easyparkgroup.com ja lue lisää.

Pohjoismaiden suurimmaksi autokouluketjuksi kasvanut, vuonna 2009 perustettu CAP-autokoulu, on kymmenien tuhansien tyytyväisten huippukuljettajien valinta. CAP tarjoaa ammattitaitoista ajo-opetusta valtakunnallisesti antaen avaimet turvalliseen ja taloudelliseen liikkumiseen. www.cap.fi