Kun ajaminen pelottaa

10.10.2019

Ajopelko - Kun ajaminen pelottaa

Autolla ajamista pidetään monesti itsestäänselvyytenä: helppona, miellyttävä ja täysin tavallisena arkipäivän toimintona. On kuitenkin useita ajokortillisia aikuisia, jotka eivät nauti ajamisesta vaan voivat jopa suunnattomasti pelätä sitä.

Koetut pelkotilat ovat yksilöllisiä ja moninaisia. Jotkut pelkäävät joutuvansa tai syyllistyvänsä onnettomuuteen. Pelkotiloja voi tulla näennäisesti pienistä asioista: pelätään vaihteiden käyttöä, muiden autoilijoiden hermostumista tai nolostumista, jos auto sammuu valoihin. Joillakin ongelmana ovat paikat tai tilanteet, joissa joudutaan ajamaan, esim. moottoritiet ja isot väylät, ruuhkat, liikenneympyrät, isot risteykset, rekkaliikenne tai yllätykset tutulla reitillä. Toisille kynnys lähteä ajamaan on liian suuri pimeällä, sateella tai talvella missä kelissä vain.

Pelko voi aiheuttaa erilaisten ajatusten lisäksi fyysisiä oireita, esim. ahdistusta, lihasten jännittymistä, pahoinvointia ja voimakasta hikoilua – myös näkö voi tuntua sumentuvan, syke nousevan, vatsassa möyrivän ja kädet tärisevän.

Ajamista pelkäävät joko välttävät ajamista, ovat kokonaan lopettaneet sen tai ajavat vain tietyissä olosuhteissa, kuten päiväsaikaan, ruuhkattomina aikoina tai vain yksin. Osa mieluummin kävelee pitkänkin matkan tai ottaa taksin. Pelko saa hylkäämään joskus työpaikkoja, joihin liittyy ajamista, tai käyttämään  suuria määriä rahaa julkisiin liikennevälineisiin, vaikka kortti ja oma autokin löytyisi. Ajopelko vaikuttaa myös vapaa-aikaan, kun kesäretket ahdistavat ja voivat siksi jäädä jopa kokonaan toteutumatta.

Myös kokeneilla ajajilla voi ilmentyä pelkotiloja yllättävien tapahtumien jälkeen. Kolarit, läheltä piti -tilanteet, hirvieläinten väistöt tai kohdattu rattiraivo voivat säikäyttää pitkäksi aikaa. On myös verrattain paljon pelkotiloista kärsiviä nuoria äitejä, jotka pelkäävät lapsen turvallisuuden puolesta, joko silloin kun he itse ajavat tai että muut liikenteessä aiheuttavat lapselle vahinkoa.

Pelot eivät ole pelkästään pahasta ja liikenteessä tietty määrä tervettä pelkoa kuuluu asiaan. Pelon vastakohta ei ole rohkeus vaan uhkarohkeus. Peloton kuski voi ottaa liian suuria riskejä. Terveellisesti pelon tiedostava mitoittaa toimensa realistisesti niin omiin taitoihinsa kuin ulkoisiin riskeihin.

Jos pelkää siksi, että kokee omat ajotaitonsa joltain osin puutteellisiksi, kannattaa ottaa ammattilaisen ohjaamaa harjoittelua autokoulusta. Pitkän ajotauon jälkeen ohjaava opettaja tuo lisävarmuutta, ja hänen kanssaan voi harjoitella rauhassa juurikin niitä pelottavia osuuksia liikenteessä. Liikenneopettajat ovat ajo-opetuksen ammattilaisia. Heillä on paljon pieniä niksejä, joita ei saa kaverin ohjauksessa. Autokoululle voi soittaa tai piipahtaa käymään ja kysyä, kuka olisi paras opettaja auttamaan pelosta kärsivää. CAP-Autokoulun opettajiin voi tutustua toimipisteiden sivuilla.

Tapoja päästä ajopelosta

1. Pyydä apua

Hanki autokoulusta lisäoppia ammattiopettajalta. Voit ottaa vaikka vain tunninkin opetusta sinua eniten vaivaavaan tilanteeseen. Voit myös pyytää kyytiin kaveria, jonka tiedät kokeneeksi kuskiksi ja joka osaa rauhoitella ja auttaa läpi jännistä tilanteista. Puhu pelostasi. Mikäli ongelma on aivan ylitsepääsemätön, myös psykologin kanssa tilanteesta keskustelu auttaa kohtaamaan tunteensa.

2. Suunnittele ajosi etukäteen

Mieti reittiäsi ennakkoon, mitkä asiat tai kohdat ovat jännittäviä tai pelottavia. Tee mielikuvaharjoitteita, joissa ajat autoa ja selvität vaikeatkin paikat.

3. Älä mieti muiden ajatuksia

Muut keskittyvät vahvasti omaan ajoonsa tai ajatuksiinsa eivätkä liiemmin uhraa aikaa toisten kuskien ajatuksille. Muista, ettet ole liikenteessä toisten autoilijoiden riesa. Kaikki mokaavat välillä: autot sammuvat valoihin tai ajosuunta on hukassa. Joku voi hetkellisesti jupista omassa autossaan, mutta anna jupista.

4. Varaa reilusti aikaa

Valitse reitti, jonka voit ajaa rauhassa. Jos taakse kertyy jonoa, päästä se ohi pysähtymällä hetkeksi bussipysäkille ja jatka ajoa ilman takana ajavien painetta. Harjoittele silloin, kun liikenne ei ole ruuhkaisimmillaan.

5. Harjoita positiivista mielen vahvistamista

Sano itsellesi:

– Ajan turvallisesti nopeusrajoitusten mukaan ja olen varovainen
– Pysyn valppaana ja valmistautuneena yllättäviin tilanteisiin
– Olen suunnitellut reittini, tiedän minne menen ja olen valmistautunut
– Minun ei tarvitse olla nopein. Egoni sallii minun siirtyä sivuun päästämään muita ohitseni

6. Kohtaa pelkosi ja harjoittele

Harjoittelu tekee mestarin ajotaidoissakin, ja paras tapa hallita ajopelkoa on ajaminen. Aloita lyhyillä piipahduksilla vaikka vain korttelin ympäri, tai pyydä ystävää ajamaan sinut rauhalliselle parkkipaikalle rauhassa ajamaan alkuun vaikka ympyrää. Aja rauhallisina aikoina, ja aja hiljaisilla teillä alhaisella nopeudella. Kun itseluottamuksesi kasvaa onnistumisen myötä, pidennä reittejä, kokeile eri aikoja päivästä ja lisää pikkuhiljaa itseäsi ahdistavia tilanteita mukaan ajokertoihin.

CAP-Autokoulu tiedostaa pelkotiloja kärsivien tuntemukset ja auttaa mielellään asiakkaitaan ylittämään pelkonsa ja palaamaan takaisin ratin taakse. Tutustu lähimpään CAP-Autokoulun toimipisteeseen täällä.

CAP-Vinkit-Autokoulu