HS:n ja CAP-Autokoulun kevytautoartikkeli

22.10.2019

Teksti: Helsingin Sanomat, Manu Tuppurainen, Julkaistu: 22.10. 14:25


Henriikka Virtanen, 16, meni autokouluun suorittamaan kevytautoilijan kursseja ja hämmästyi – ”En kyllä liikenteeseen lähtisi”

Jos EU ei olisi torpannut Suomen kevytautolakia, Henriikka Virtanen, 16, pääsisi ensi viikolla rattiin olemattomalla ajokoulutuksella. Nyt liikenneopettajien mielestä kevytautoille täytyisi tehdä kokonaan uusi ajokorttiluokka ja siihen vaadittavat tutkinnot.

HS-Kevytautoartikkelikuva-1
Vantaalainen Henriikka Virtanen valmistautuu ajotuntiin kevytautolla. Liikenneopettaja Sampsa Lindberg antaa ohjeita. 
(KUVA: MANU TUPPURAINEN)


VANTAALAINEN lukiolainen Henriikka Virtanen, 16, istahtaa Vantaan Tikkuri-kauppakeskuksessa autokoulun ajosimulaattoriin.

Virtanen on ensimmäistä kertaa ihan virallisesti ratin takana, hänellä ei ole aiempaa kokemusta autolla ajosta.

”Teoriaa olen opiskellut nyt neljä tuntia. Ennen kuin aloitin autokoulun opinnot, osasin kyllä jo kaikki perusväistämissäännöt ja sellaiset”, Virtanen kertoo liikennekokemuksestaan.

Ennen ajosimulaattorilla ajoa Virtanen on tehnyt internetissä autokoulun digitaalisessa oppimisympäristössä ne teoriaosuudet, jotka oikeuttaisivat hänet jo nyt nopeusrajoitetun kevytauton teoria- ja ajokokeeseen.

KÄYTÄNNÖSSÄ edellisen eduskunnan hyväksymän lain mukaan nopeusrajoitetun kevytauton rattiin pääsisi ilman ajokokemusta, vain vaadittava teoriakoe ja ajokoe pitäisi suorittaa hyväksytysti.

”Ennen mopoautonkin kuljettajakoetta monet ovat ottaneet pari kolme tuntia ajo-opetusta autokoululta”, Cap-Autokoulujen koulutuksesta vastaava liikenneopettaja Sampsa Lindberg sanoo.

Kevytautoasia on viime aikoina ollut esillä, kun EU lähetti Suomen hallitukselle huomautuksen kevytautoja koskevasta laista.

Tämän jälkeen asiaa on puitu uudelleen. Eduskunta hyväksyi vastikään hallituksen esityksen, jonka johdosta kevytautojen liikenteeseen tuleminen lykkääntyy ainakin vuodella. Keskustelua aiheesta on luvassa siis vielä lähikuukausina.

Monissa kodeissa oli tehty aiemmin tänä vuonna suunnitelmia teini-ikäisen ajo-opetuksesta ja kevytauton hankkimisesta.

Kevytautolain siirtyessä Henriikka Virtanen ei ole vielä päättänyt, miten jatkaa ajokorttiopetusta. Monet autokoulut olivat valmistautuneet tarjoamaan ajo-opetusta kevytautoilijoiksi mieliville nuorille.

VIRTANEN istuu ajosimulaattoriin, kiinnittää turvavyön ja käynnistää Lindbergin ohjeistuksella simulaattorin. Simulaattorin kolmella näytöllä ”tuulilasinäkymä” hänen edessään herää henkiin.
HS-kevytautoartikkeli-2

Ajotuntumaa haetaan ensin simulaattorin ratissa. (KUVA: MANU TUPPURAINEN)

Lindberg opastaa koko ajan, kun Virtanen harjoittelee. Alku on lähinnä hallintalaitteiden opettelua, mutta vähitellen Virtasen ajaminen alkaa sujua.

Simulaattoritunnin jälkeen Virtanen ja Lindberg aloittavat ajoharjoittelun autokoulun autolla lähellä sijaitsevan urheilupuiston parkkipaikalla. Ajotunnin aikana Virtanen puikkelehtii muiden henkilöautojen seassa Lindbergin koko ajan vahtiessa vierellä, että kaikki sujuu turvallisesti.

Sekin ajotunti menee sujuvasti.

”Henriikan motoriset taidot auton käsittelyyn ovat hyvät, sellaiset, että seuraavaksi siirtyisimme ihan oikean liikenteen sekaan ajamaan yhdessä”, Lindberg sanoo ajotunnin päätteeksi.

JOS aiemmin hyväksytty laki olisi astumassa voimaan marraskuun alussa, Henriikka Virtanen olisi päässyt itsenäisesti kevytauton rattiin ilman kahta ajotuntiakin.

”En kyllä tällä kokemuksella liikenteeseen lähtisi”, on Virtasen vastaus simulaattoritunnin ja oikealla autolla ajetun ajotunnin jälkeen.

Virtanen on sitä mieltä, että auton käsittelyssä hänellä ei ole vielä tarpeeksi rutiinia kahden ajotunnin jälkeen. Auton hallintalaitteiden käyttö tuntuu vielä hapuilevalta.

”Auton äärimittojen hahmottaminen, kuten esimerkiksi se, että kuinka lähellä kadun reunaa oikea puoli menee, on vielä epäselvää. Paljon pitäisi vielä harjoitella”, Henriikka Virtanen sanoo.

”Manuaalivaihteisen auton käsittely ei ole myöskään niin helppoa kuin automaattivaihteisen”, Sampsa Lindberg huomauttaa.

Lindberg myös tietää kokemuksesta, että vaikka autokoulussa auton hallintataidot olisi hiottu hyvälle tasolle, taitojen kehittymisessä tapahtuu notkahdus, kun kuljettajaa alkavat kuormittaa aidot liikennetilanteet.

LINDBERGIN mukaan mopoauton käsittelyyn monet ovat ottaneet kolme ajotuntia ennen ajokoetta. Mopoauto ja kevytauto eroavat hyvin monella tavalla toisistaan, ja sen vuoksi Lindbergin mielestä kevytauton rattiin tarvittaisiin enemmän ajotunteja.

Kevytautolla ja mopoautolla on kokoeroa sekä korin mittojen että massansa puolesta. Kokonsa puolesta myös muut autoilijat hahmottavat mopoautot mopoautoksi ja osaavat näin ollen suhtautua niihin liikenteessä.

”Kevytauto on täysverinen henkilöauto, jonka nopeus olisi vain rajoitettu 60 kilometriin tunnissa. Mopoauto on ihan erilainen, paljon helpompi hallita kuin henkilöauto. Se on tarkoitettu lyhyille matkoille taajama-ajoon alhaisille nopeuksille”, Lindberg sanoo.

Lindbergin mielestä se, että mopoauto ja kevytauto rinnastettiin asiassa täysin, oli yksi merkittävä virhe. Eduskunta hyväksyi kevytautolain hyvin yksimielisesti.

”Nyt tilanne eduskunnassa oli hyvin toisenlainen. Ilmeisesti siellä on saatu lisää tietoa asiasta”, Lindberg sanoo.

”Toki, kun tällainen laki tehtiin, me liikenneopettajat olisimme tehneet kaikkemme sen eteen, että kevytautokuljettajien koulutus olisi järjestetty mahdollisimman turvallisesti tutkintovaatimusten mukaan”, Lindberg sanoo.

SAMPSA Lindberg on myös Liitu – Liikenteen turvallisuuskouluttajat ry:n toiminnanjohtaja. Lindberg sanoo, että Liitu ry:n kanta kevytautoasiaan on hyvin selvä.

”Emme missään nimessä vastusta kevytautoja, mutta lähdemme siitä, että niitä varten täytyy tehdä ihan oma kansallinen ajokorttiluokka”, Lindberg sanoo.

Käytännössä se tarkoittaisi Lindbergin mukaan sitä, että kevytauton teoria- ja ajoharjoittelulle olisi täysin oma vaatimustasonsa ja tutkintonsa.

”Uskon, että noin 6–10 tuntia ajoharjoittelua automaattivaihteisella kevytautolla olisi siihen riittävä määrä”, Lindberg sanoo.

Lindberg sanoo, että voisi olla myös mahdollista, että suoritettuun kevytautotutkintoon vaadittava opetus voitaisiin katsoa osittain hyväksytyksi myös henkilöautokortin kuljettajatutkintoa suoritettaessa.

NUORTEN liikennevalmiudet parantuvat ajokokemuksen myötä. Lindberg sanoo, että kokemus nelipyöräisellä, esimerkiksi mopoautolla, näkyy jo siinä, että nuori menestyy paremmin henkilöautotutkinnossa.
HS-kevytauto3

Henriikka Virtanen ei usko selviävänsä kevytautolla liikenteessä pelkän lyhyen ajokoulutuksen turvin. (KUVA: MANU TUPPURAINEN)

Lindberg huomauttaa, että tutkimusten mukaan 16-vuotiaan valmiudet liikenteeseen eivät ole kuitenkaan niin hyvät kuin 18 ikävuotta lähestyvällä.

”Tunteiden hallinta ja kaikenlaiset impulsiivisuuteen liittyvät asiat kehittyvät vasta siinä iässä. Senkin puolesta, kuinka hallitaan monta asiaa yhtä aikaa: auton hallintaa ja kohdattavia liikennetilanteita. Nuoren elämänkokemus on vasta tuossa vaiheessa rakentumassa”, Lindberg sanoo.

Linkki artikkeliin: https://www.hs.fi/autot/art-2000006281518.html?share=dbe14af4cce8501d64d077ffbd0cbb83