ASKELeet moottoripyöräilyn maailmaan

31.01.2020

ASKELeet moottoripyöräilyn maailmaan

Kevät lähestyy, vaikka joka paikassa Suomea ei ole edes talvi vielä kunnolla alkanutkaan. Monella moottoripyöräilystä kiinnostuneella alkavat ajatukset kääntymään tulevaan pyöräkauteen. Joka vuosi maamme teille tulee mukaan myös uusia motoristeja. Tähän on koottu muutamia vinkkejä aloitteleville tai moottoripyöräilystä haaveileville kuljettajille.

Ajotaito.

Moottoripyöräilyssä on tiettyjä ominaispiirteitä, jotka on hyvä tietää. Jokainen aloittaa ajamisen omalta tasoltaan. Ajotaito kehittyy ajamalla ja harjoittelemalla. Aloittaminen on helpompaa, jos lajiin tutustuu ammattitaitoisen kouluttajan neuvomana. Moottoripyöräkorttia suorittaville on ”pakollisia ajotunteja” vain vähän. Kannattaa varautua siihen, että ajotunteja joutuu ottamaan jonkin verran enemmän, jotta saavuttaa sen tason, millä läpäisee käsittely- ja ajokokeen. Varsinkin, jos ei ole kokemusta kaksipyöräisistä aikaisemmin. Kortin saannin jälkeen kannattaa jatkaa harjoittelua edelleen. Varsinkin, jos oma pyörä on erilainen, kuin pyörä, jolla on harjoitellut. Erityisesti jarruissa voi olla iso ero, jos on harjoitellut ABS-jarruilla varustetulla pyörällä ja omassa pyörässä niitä ei ole. Oikealaisen jarrutustekniikan hallitseminen on tärkeä taito liikenteessä. Oman pyörän ominaisuuksiin kannattaa tutustua rauhassa.

Moottoripyörällä kannattaa ajaa mahdollisimman paljon. Meillä normaalisti talvi katkaisee monen motoristin kauden aika pitkäksikin aikaa. Joka kevät on syytä kertailla asioita. Ruosteenpoistokurssit ovat hyviä tilaisuuksia palautella asioita mieleen ja oppia mahdollisesti jotain uuttakin. Moottoriradoilla on hyvä tutustua omiin ja moottoripyörän rajoihin. Sekin on hyvä aloittaa jonkun kokeneemman motoristin seurassa tai hakeutua radalla järjestettäville kursseille.

Suojaa itsesi.

Varusteilla on merkittävä vaikutus turvallisuuteen. Hyviin varusteisiin kannattaa panostaa heti ajouran alusta lähtien. Varusteet suojaavat toisaalta onnettomuuksissa ja kaatumisissa, mutta myös huonoja olosuhteita vastaan. Oma nahka on huono suoja jo pienissäkin nopeuksissa tapahtuvissa kaatumisissa. Moottoripyöräilystä nauttii myös enemmän, kun on pukeutunut säähän sopivilla varusteilla. Esimerkiksi ajaminen kylmällä tai sateisella kelillä voi olla tosi haastavaa, jos varusteet eivät ole kunnossa. Varsinkin kypärään kannattaa panostaa. Sen on oltava oikean kokoinen ja mielellään mahdollisimman värikäs tullaksesi nähdyksi liikenteessä. Kypäriä on monen mallisia ja laatuisia. Kannattaa kokeilla erilaisia malleja ja merkkejä, jotta löydät omaan päähäsi sopivan kypärän. Muista myös kiinnittää kypärän remmi riittävän kireälle. Ajoasu on myös tärkeää olla oikean kokoinen. Kannattaa kokeilla pukua myös istuma-asennossa, jotta huomaa, miten lahkeet ja hihat asettuvat siinä asennossa. Samalla huomaa myös, miten puvun suojat asettuvat. Ajoasussa kannatta olla jonkinlainen kalvo suojaamassa kosteudelta. Aika harva puku suojaa kovin kovalla sateella, joten sitä varten kannattaa varusteutua sadeasulla. Kengät on hyvä olla riittävän pitkävartiset ja nekin mielellään kosteuden pitäviä. Hanskat samoin. Kannattaa miettiä myös pukeutumista kokonaisuudessaan. Vaikka on hyvä ajoasu, mutta huono alusasu, niin kosteus ei poistu iholta niin hyvin kuin esimerkiksi hyvillä urheilualusasuilla. Moottoripyörävarusteita myyvissä liikkeissä myyjät osaavat auttaa kypärän ja ajoasujen valinnassa, jos siihen tarvitsee apua.

Kalusto.

Moottoripyöriä on erikokoisia ja -mallisia. Pyörää valittaessa kannattaa miettiä minkälainen ajaminen kiinnostaa. Ajatko enimmäkseen taajamassa vai pitkiä matkoja maantiellä? Ajatko mahdollisesti moottoriradalla? Kiinnostaako enemmän rällätä maastossa tai ajella pienempiä sorateitä? Pyörän valinta on makuasia. Tärkeää on kuitenkin huolehtia, että moottoripyörä on sinulle sopivan kokoinen ja sinun ajokorttiluokkaasi sopiva. Isoin ja tehokkain pyörä ei ole välttämättä paras pyörä ensimmäiseksi pyöräksi. Kannattaa aloitella hieman pienemmällä ja helpommalla pyörällä. Silloin pyörällä on helpompi ja turvallisempi ajella. Monella on jäänyt ajaminen vähälle, kun oma tunne on, ettei hallitse omaa pyöräänsä riittävän hyvin. Vahingon riski myös kasvaa tässä tapauksessa. Moottoripyöriä voi käydä testaamassa alan liikkeissä tai vaikka vuokrata pyörä hetkeksi, jos haluaa tutustua rauhassa eri tyyppisiin pyöriin. Pyörissä on myös muutamia erilaisia ominaisuuksia, joihin on hyvä tutustua, jos pyörän malli muuttuu. Jos haluat ”tuunata” pyörääsi, mutta et ole varma, mitä olet tekemässä, silloin kannattaa jättää tekemättä tai antaa jonkun asiasta paremmin tietävän tehdä se. Huolehdi, että pyöräsi on turvallinen liikenteeseen.

Ehjänä perille.

Moottoripyörällä ajettaessa on hyvä muistaa, että onnettomuustilanteissa motoristi on suojaton osapuoli, kun kolaroidaan esimerkiksi auton kanssa, olitpa sitten oikeassa tai väärässä siinä tilanteessa. Jokainen voi vaikuttaa omaan turvallisuuteensa. Varusteilla on iso merkitys turvallisuuteen. Oikeanlaisilla varusteilla onnettomuustilanteissa moni loukkaantuminen olisi jäänyt huomattavasti lievemmäksi. Varusteilla on myös merkittävä ennaltaehkäisevä vaikutus, jos on varustautunut riittävän värikkäillä varusteilla. Kypärä on usein ensimmäinen asia, minkä risteyksessä odottava autoilija näkee autojen seassa ajavasta motoristista. Värikkäillä varusteilla ja kypärillä liikkuvat motoristit havaitaan liikenteestä paremmin. Normaalivarusteiden lisäksi voi hankkia rintaa ja selkää suojaavia suojapaitoja tai lonkkaa ja lantiota suojaavia suojahousuja.  

Moottoripyörä pitää olla kunnossa. Ajoonlähtötarkastus on tärkeä toimenpide ennen kuin lähtee ajamaan. Varmista että valot ja vilkut toimivat. Onhan renkaasi kunnossa. Toimiiko jarrut ja jousitus. Nesteet, ketjut… Valoilla ja moottoripyörän värityksellä on myös merkitystä, miten muut tienkäyttäjät huomaavat motoristin. Moottoripyöräilijöiden onnettomuudet ovat kuitenkin enimmäkseen yksittäisonnettomuuksia onko siihen sitten syynä kokemattomuus, pyörän hallinnan puutteet, liian kova tilannenopeus tai ennen kaikkea vääränlainen asenne liikenteessä. Opettele hallitsemaan pyörääsi. Erityisesti on hyvä opetella jarruttamaan tehokkaasti. Esteen väistämiseen ja kaarreajoon on hyvä osata oikeat ohjaustekniikat. Oikea asenne liikenteessä korostuu. Huomioi muut tienkäyttäjät. Havainnoi tien pintaa ja huomaa siinä tapahtuvia muutoksia. Ennakoi. Aja omien ajotaitojesi mukaisesti. Ajattele, että olet näkymätön muttet vahingoittumaton.

Lupa nauttia.

Moottoripyöräily on mukava harrastus. Käytkö vaikka torilla iltakahvilla vai ajatko sitten pidemmän lenkin niin moottoripyörän selästä aistii ympäristöä omalla tavallaan. Ilmavirran ja tuoksut koetaan voimakkaammin kuin auton sisältä. Toiset ajavat kauden aikana tosi paljon ja toisilla ajamista tulee vain muutamia kertoja. Sillä ei ole merkitystä paljonko ajaa, kunhan ajamisesta muistaa nauttia. Ajaminen on monelle myös sosiaalinen tapahtuma. Harrastuksen parista saadaan kavereita ja esimerkiksi moottoripyöräilijöiden tapaamisissa tapaa saman henkisiä ihmisiä. Varsinkin aloittelevat motoristit saavat hyviä vinkkejä kokeneimmilta kavereilta. Ajaminen porukalla on usein myös mukavampaa kuin itsekseen ajelu.

Jos sinulla on haaveissa aloittaa moottoripyöräily, niin ei muuta kuin toteuttamaan haaveita!

Mika Pakanen/ CAP-Autokoulu

Mika Pakanen

liikenneopettaja
CAP-Autokoulu Oulu Keskusta
Sähköpostiosoite
mika.pakanen
Asioilla on tapana järjestyä.