Suomen suurin autokoulu yrittää mullistaa ajo-opetuksen ja nousta alan jätiksi maailmalla

07.12.2020
CAP-Groupin omistajat ja johto menivät uusiksi. Nyt yhtiö tähtää kasvuun maailmalla.

Tuomas Niskakangas HS 5.12. 2:00 | Päivitetty 5.12. 9:32

Olli Kilpi HS
CAP-Groupin toimitusjohtaja Olli Kilpi.­KUVA: HEIDI PIIROINEN / HS

Jos ajattelee kansainvälistymiseen tähtääviä suomalaisia kasvuyrityksiä, autokoulu ei ehkä tule ensimmäisenä mieleen. Mielikuva tyypillisestä autokoulusta on pieni, paikallinen ja perinteisin menetelmin toimiva yritys. Ja se mielikuva on ihan oikea. Silti Suomen suurin kuljettajakoulutusyritys Cap-Group yrittää tehdä kansainvälisen kasvuloikan laajenemalla ulkomaille.

Cap-Group tunnetaan ennen kaikkea autokouluna, mutta se on enemmänkin. Yhtiö pyrkii tuomaan ajokoulutukseen teknologisen murroksen, joka monilla muilla toimialoilla on jo pitkällä.

VALMISTAUTUESSAAN kansainvälistymiseen yhtiö on käynyt läpi melkoisen mylläyksen.

Yhtiön perustaja ja pitkäaikainen toimitusjohtaja Pekka Kari vetäytyi vähemmistöomistajaksi viime vuonna, kun hän myi yhtiön enemmistön pohjoismaiselle pääomasijoittajalle Verdanelle.

Sen jälkeen hallituksen puheenjohtajaksi palkattiin Lauri Sipponen, joka veti pitkään Suomen Lidliä.

Viime keväänä toimitusjohtajaksi palkattiin Olli Kilpi. Hän on toiminut kahdeksan vuotta McDonald’sin toimitusjohtajana Ruotsissa ja Norjassa ja viimeksi autokauppa Kamuxin kansainvälistymisen vetäjänä.

Cap-Groupilla on kolme liiketoiminnan aluetta: autokoulu, ammattiliikenteen koulutus ja ohjelmistoyksikkö. Ohjelmistopuoli tukee ajokoulutusyksiköitä, mutta pyrkii myös myymään tuotteitaan ulkopuolelle.

Kuljettajakoulutuksessa Cap-Group tarjoaa teoriatunteja verkko-opetuksena ja ajo-opetusta simulaattoreissa. Molempia käytetään sekä autokoulussa että ammattikuljettajien koulutuksessa.

Kilpi näkee yhtiöllä edessään hedelmällistä maaperää, koska ajo-opetus ei ole käynyt läpi tehostumisen ja yhdistymisten murrosta, kuten monet muut toimialat. Euroopan autokoulut ovat pitkälti pieniä yrityksiä, jotka palvelevat asiakkaita perinteisen lähiopetuksen keinoin ja yleensä yhden tai muutaman toimipisteen kautta.

”Näemme, että markkina menee kohti isompia yksiköitä. Teknologialla voidaan myös parantaa oppimisen laatua ja sitä kautta liikenneturvallisuutta”, Kilpi sanoo.

Cap-Groupin uusi pääomistaja Verdane on erikoistunut teknologiavetoisiin kasvuyrityksiin, joita se auttaa sekä rahalla että osaamisella kasvamaan kansainvälisesti. Aiemmin Verdane on auttanut esimerkiksi pysäköintisovellus Easyparkia laajentumaan yli 20 maahan Euroopassa.

”Viimeisen vuoden aikana olemme tulleet vielä enemmän vakuuttuneiksi siitä kasvupotentiaalista, joka Cap-Groupilla on kuljettajakoulutusmarkkinoiden digitalisoimisessa”, Verdanen Suomen-toimintojen vetäjä Janne Holmia sanoo.

SUOMESSA ajo-opetuksen murrosta on jo tapahtunut pitkälti Capin vauhdittamana. Autokoulumarkkinasta Cap on ottanut noin viidenneksen siivun, mikä tekee siitä Suomen suurimman autokoulun.

Yksi este kasvulle on tietysti epäluulo siitä, mitä virtuaalinen oppiminen tarkoittaa oppimistuloksille. Onko teoriatunti verkossa yhtä tehokas kuin luokkahuoneessa? Vastaako ajotunti simulaattorissa oikealla autolla ajamista?

Toimitusjohtaja Kilpi sanoo, että kiinnostavalla verkko­koulutus­tuotteella ei päästä pelkästään samaan tulokseen vaan sen yli. ”Uskon vankasti, että kiinnostava verkko­koulutus­ympäristö parantaa oppimisen laatua.”

Olli Kilpi HS

CAP-Groupin toimitusjohtaja Olli Kilpi.­KUVA: HEIDI PIIROINEN / HS

Esimerkiksi simulaattorien oppimistuloksista on saatu Kilven mukaan hyviä kokemuksia. Harjoittelun määrä korreloi vahvasti oppimisen kanssa, ja simulaattorissa tiettyjä liikenteessä vastaan tulevia tilanteita voidaan harjoitella määrällisesti enemmän ja tehokkaammin.

Euroopan unionin jäsenmaissa sääntely on pitkään suosinut perinteistä lähiopetusta, mutta sekin on vähitellen muuttumassa.

Kilven mukaan Capin konseptin hyödyt liittyvät pedagogisen laadun lisäksi kustannustehokkuuteen. Simulaattorit ovat edullisempia kuin autot. Yksi ajokouluttaja pystyy tukemaan monen simulaattorin harjoittelijaa samanaikaisesti.

Logistiikkayhtiöille Cap tarjoaa kustannustehokkuutta muun muassa ohjelmistoilla, jotka auttaa hallitsemaan henkilöstöä, kalustoa ja kuljettajien koulutusta.

Simulaattorien valmistamisessa Capille on Euroopassa useita kilpailijoita, mutta koko opetuksen digitalisaatiossa Cap on edelläkävijä.

”Oppimisen taso on se, missä haluamme olla parhaita. Siinä olemme vahvassa asemassa”, Kilpi sanoo.

CAPIN kansainvälistyminen on alkamaisillaan, ja markkinaselvitykset eri maiden kilpailutilanteesta ja sääntelystä on tehty. Ensin tähtäimessä ovat Pohjois-Euroopan maat.

Ohjelmistot ja verkkokoulutus ovat nopeimmin skaalautuvia tuotteita. Niiden vieminen eri maihin ei välttämättä vaadi kuin uusia kieliversioita. Eri maihin saatetaan mennä eri strategioilla.

Cap pyrkii leviämään maailmalla kokonaisvaltaisella modernin ajo-opetuksen konseptilla. Silti on mahdollista, että jokin osa sen palveluista – autokoulusta, ammattiopetuksesta ja ohjelmistoista – lähtee vetämään paremmin kuin toiset. Se on sallittuakin.

”Ei meidän ole pakko tyrkyttää koko pakettia kerralla. Uskomme, että viime kädessä meidän palvelujen kokonaisuudessa on potentiaalia”, Kilpi sanoo.
 

Lähde: Helsingin Sanomat