Hyppää sisältöön
Published:

Juha Sundelin, liikenneopettaja (päiväopiskelija)

Opiskelen Jyväskylässä Gradialla ja olen juuri saanut 2.2 tutkinnon osan suoritettua. Harjoittelun suoritin Oulun Keskustan ja Tuiran toimipisteillä. Minulla on 30 vuoden kokemus insinöörin töistä, mutta olen aina pitänyt ihmisten kanssa toimimisesta. Opetin opetusluvilla kaksi poikaani sekä siskon poikani ajamaan ja tällä hetkellä opetan tytärtäni. Pidin opettamisesta ja liikenneopettajan työ jäikin kytemään mieleeni. Vuoden 2023 alkupuolella pohdin, että voisihan sitä elämässä tehdä muutakin kuin insinöörin töitä ja lähdin siltä istumalta tutkimaan alan koulutusmahdollisuuksia ja laitoin hakemuksen Jyväskylän Gradialle.

Liikenneopettajaharjoittelu autokoulussa on ollut monipuolista. Olen käynyt seuraamassa ohjaavan opettajani lisäksi eri opettajien ajotunteja CAPin eri toimipisteillä. Tämä on ollut opettavaista ja antanut laajan näkökulman liikenneopettajan työhön, ja voinkin suositella toimintatapaa kaikille harjoittelijoille. Liikenneopettajaharjoittelijan arki sisältää autossa ajojen seuraamisen lisäksi muun muassa kaluston huoltoa ja siistinä pitoa ja toimistotöitä. Työssäni olen käyttänyt CAP-äppiä. Sen avulla on helppo tarkistaa, miltä työpäivä näyttää ja missä minun tulee olla seuraavaksi, mikäli työtä on useammalla kuin yhdellä toimipisteellä.  

Ohjaava liikenneopettajani CAPilla on tarkka ja antaa rehellistä ja suoraa palautetta. Pidän siitä, sillä spesifin palautteen kautta oman toiminnan kehittäminen on ollut helppoa. Meillä on ollut hyviä keskusteluja erilaisista opettamiseen liittyvistä näkökulmista ja näin oppiminen on ollut kahdensuuntaista.

CAPilla on valtavan mukavaa porukkaa: kaikki ovat helposti lähestyttäviä ja kaikkien kanssa on helppoa keskustella ja aina on apua ja tukea saatavilla. Täällä näytetään ja kerrotaan liikenneopettajaharjoittelijoille avoimesti asioita ja koen vahvasti, että CAPilla puhalletaan yhteen hiileen.

Itselleni harjoittelun ja opintojen yhdistäminen on ollut luontevaa eikä esimerkiksi koulutehtävien teko ole tuottanut ylimääräistä stressiä. Ainoa hidastava tekijä ovat olleet opiskeluiden lähipäivät Jyväskylässä, mutta toisaalta olemme hitsautuneet opiskelijaporukan kanssa tiiviiksi ryhmäksi, jossa on helppoa jakaa kokemuksia puolin ja toisin.

Tulevassa näen liikenneopettajan työssä haastavana erilaiset oppijat. Liikenneopettajan näkökulmasta on hankalaa, mikäli emme tiedä asiakkaan taustoista esimerkiksi hahmottamisen häiriötä eikä oppilas kerro sitä meille.

Liikenneopettajana haluan olla vuorovaikutustaitoinen, oppilaan yksilönä huomioonottava ja omaan työhöni ja sen kehittämiseen sitoutunut. Tällä hetkellä ajatuksissa on tehdä liikenneopettajan töitä insinööritöiden opintovapaani loppuun saakka, ja katsoa, sopiiko ala minulle, ja millainen ensimmäinen talveni alalla tulee olemaan. Voi olla, että jään alalle – ja onhan CAPilla erilaiset urapolut mahdollisia, kun organisaatio on niin suuri. Olen avoimin mielin tulevan suhteen.

Etsi mitä tahansa