Laura Sandqvist, opiskelijakoordinaattori
Olen viisissäkymmenissä oleva alanvaihtaja ja aikaisemmalta koulutukseltani valtiotieteilijä. Olen koko aikaisemman työhistoriani tehnyt töitä opettajan tai ohjaajan roolissa. En tiedä montaa parempaa asiaa, kuin nähdä oppimisen ihme, kun oppilas oivaltaa ja alkaa käyttämään oppimaansa asiaa. Jäin pohtimaan, missä tätä oppimisen ihmettä pääsisi todistamaan ja mieleeni nousi autokoulu, joka on matkana nopea, mutta toisaalta tuloksia pääsee ihailemaan myös reippaasti. Kun oma vammainen lapseni täysi-ikäistyi, totesin, että nyt on hyvä aika katsoa elämää uudestaan. Niinpä lähdin opiskelemaan liikenneopettajaksi ja sain opettajuudesta itselleni virallisen ammatin. Tällä hetkellä toimin CAPilla sekä liikenneopettajana että opiskelijakoordinaattorina.
Paplo Picasson sanoin olen nyt tiellä, jossa taiteenlajina on autoilu ja elämä: The meaning of life is to find your gift. The purpose of life is to give it away.
Liikenneopettajan koulutuksen vastuu on jaettu oppilaitoksen ja työelämän välille. Käytännön asiat opitaan työelämässä. Huomasin itse opintojen aikana, että harjoittelijoiden ohjausta voitaisiin yhtenäistää ja kehittää. Niinpä sain tehtäväkseni pohtia, miten tämän voisi järjestää. Sen pohjalta syntyi harjoittelijan polku, joka myöhemmin eroteltiin aloittelijan ja liikenneopettajaharjoittelijan polkuun. Tavoitteena on, että harjoittelijat tekevät oppilaitoksen tehtävät CAP-versiona, jolloin he ovat valmiita tekemään työsopimuksen heti, kun ensimmäinen näyttö on tehty.
Harjoittelijan polkua kehittäessämme olemme huomanneet harjoittelijoita ohjaavien opettajien osaamisen ja vastuun tärkeyden ja panostamme myös ohjaavien opettajien koulutukseen. Kaikki autokouluissamme työskentelevät ovat sitoutuneita ohjaamaan harjoittelijoita. Panostamme siihen, että kohtaamme harjoittelijan rauhassa. Varaamme aikaa ohjaamiseen ja palautteen antamiseen.